Husbil Däck

Husbil Däck – rätt lufttryck och bärighet

Kör med rätt lufttryck

Det ställs stora krav på däcken till dinhusbil. Kontaktytan mot vägbanan är, per däck, inte större än din handflata och det är denna yta som ska kunna överföra alla krafter till vägbanan och däcksidan är dessutom en del av fjädringen. Ett felaktigt lufttryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att incidenter inträffar och högre bränsleförbrukning.

Det finns även anledning att kolla om däcken inte slits jämnt över hela slitbanan. Snedslitna däck indikerar exempelvis felaktig hjulinställning så kolla detta extra noga, inte minst om du håller på att investera i en begagnad husbil.

BLOWOUT

Däcket ska inte bara överföra kraften till vägbanan, det ska också behålla greppet vid bromsning och kurvtagning. För att kunna göra det på ett bra sätt krävs att gummiblandningen är väl avvägd och att slitaget inte gått så långt att det börjar påverka egenskaperna. Visserligen gäller 1,6 millimeter som minsta mönsterdjup över hela EU men då är egenskaperna påtagligt sämre än de var när däcket var nytt. Är däcket dessutom gammalt blir den negativa påverkan än större och i exempelvis Tyskland får däck på en husvagn inte vara äldre än sex år. Har du koll på det när du far iväg på semestern?

Många underskattar vikten av vilka däck som väljs och tittar vid köp ofta mest på priset men det kan få negativa effekter vad gäller både komfort och säkerhet. Det är inte nödvändigtvis så att det dyraste däcket är bäst men det billigaste är kanske inte för den skull det mest prisvärda.

Däck till husbilar

Är du osäker på vilka däck du ska ha till husbilen? C-däck, RF-däck, XL-däck, lågprofilsdäck… Det finns många olika däcktyper för husvagnar och husbilar. Därmed kan det vara svårt att veta vilken däcktyp du ska välja. Lastbärigheten är en viktig faktor som påverkar valet. Var du kör har också betydelse. Om du bara kör på sommarhalvåret räcker det med sommardäck, men om du även kör på vintern behöver du vinterdäck, alternativt däck med året-runt-egenskaper för mildare vinterväglag.

Lufttrycket

Lufttrycket är högt i husbilar, sällan under 4,5 bar när däcket är kallt, vilket ställer större krav på ventilerna så kolla även dessa med jämna mellanrum. Skulle du se sprickbildningar på såväl däck som ventiler ska du åtgärda detta omedelbart.
wp037ac8ae_06

Det viktiga är att du kollar lufttryck och skick oftare än du tror behövs, en god tumregel är en gång per månad, eftersom rätt lufttryck spar både bränsle och däckslitage

Åldersmärkning av däck

På däcksidan finns gjutet en kod efter ordet ”DOT” (med viss mellanliggande information om bland annat bärighet)

Före år 2000 består denna kod av tre siffror, exempelvis 448 följt av en pil. Då betyder det att däcket är tillverkat vecka 44 år 1998.read-a-rv-tire

Efter år 2000 består det av fyra siffror, exempelvis 4607. Detta däck är tilverkat vecka 46 år 2007.

Det är kontroversiellt hur snabbt ett däck åldras. Däcket på en husvagn får i Tyskland inte vara äldre än sex år och över tio år får skäligen anses olämpligt oavsett mönsterdjup. Däck skall alltid bytas om det uppvisar sprickbildningar.

Det finns tabeller som visar hur mycket bärighet däck har vid olika lufttryck. I dessa tabeller kan man också se att däck med olika dimensioner skall ha ganska olika tryck i däcken.

husbilhusvagn.se

Kör med rätt lufttryck

Ett felaktigt lufttryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att incidenter inträffar och högre bränsleförbrukning.

Snabbare slitage
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.

Risk för olyckor
Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka som inte alls hade behövt inträffa om man haft koll på sina däck.

Högre bränsleförbrukning
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt.

Kontrollera lufttrycket
Ta för vana att kontrollera däcken varje gång du tankar. Mät lufttrycket en gång i månaden till exempel i samband med att du kontrollerar däckens mönsterdjup. Se efter i bilens instruktionsbok eller kontrollera med en fackverkstad vilket lufttryck som är lämpligt för din bil. Vintertid ska det rekommenderade trycket ökas med 20 kPa. Tänk på att öka lufttrycket också när du har mycket last eller flera passagerare. Lufttrycket ska alltid mätas eller justeras på kalla däck.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 5 =